Új esemény

2012.05.10 18:00

 

A csempék bűvöletében - Barnásvörösre égetett, téglalap alakú, mázatlan kályhacsempe rekonstrukciói

a brassói Reménység Házban 2012.május.10

--------------------------------------------------------------------------------------------

            A brassói Apáczai Csere János Közművelődési Egyesület kiállítótermében 2012, május 1o-én 18.00 órától rend­ha­gyó ke­rá­mia ki­ál­lí­tást nyi­tot­nak.

          László Károly háromszéki keramikus 1953-ban született Kézdivásárhelyen. A céhes városban érettségizett, majd Kolozsvárra került, ahol geológia szakon államvizsgázott 1980-ban. Hazakerülése után tíz évig a gelencei kőolajtelepen kutatóként dolgozott. 1990 őszétől a Tanulók Klubja kerámiakörét vezette, Érdeklődése a kerámia, a fazekasság iránt immár tizenkilenc évre nyúlik vissza. Lépéseit a kézdivásárhelyi Vetró András szobrász irányította és irányítja a mai napig, tőle tanult a legtöbbet. Közös munkáik is vannak. A keramikus szerény ember, műhelyének magányában, kedvenc tárgyai között érzi igazán elemében magát. Nem tartja magát művésznek, ő egyszerűen keramikus — vallja. Szerencsésnek mondhatja magát, hiszen nála a hobbi egybeesik kenyérkereső foglalkozásával. A kézdiszéki népművészek másfél évvel ezelőtt őt választották meg a Barabás Zsombor Népművészeti Egyesület elnökének.

          

        László Károlyt a régi csempekályhák világa valósággal lenyűgözte, amint behatóbban kezdett foglalkozni a régi székelyföldi csempekályhák motívumaival, egy külön világ tárult fel előtte. Elsősorban a díszített csempelapok érdeklik. Kézdivásárhelyen a fazekasságnak régi hagyománya volt, de amikor az utolsó mester is elhunyt, megszűnt a fazekasság. Tudomása szerint Háromszéken, de lehet, hogy egész Erdélyben csak ő foglalkozik kályhacsempe-rekonstrukcióval. Az utóbbi tizennégy esztendő alatt rengeteg szakkönyvet olvasott. Az első csempelapot a kézdivásárhelyi születésű Róth András Lajos székelyudvarhelyi muzeológustól, volt osztálytársától kapta. Ezek a csempék önálló díszítőelemként is megállják helyüket, ellenben igazán látványos képet kályha, illetve kandalló formájában nyújtanak. Rekonstruált csempéinek száma immár meghaladja a kilencvenet. Addig dolgozott, míg töredékek alapján össze nem gyűlt hatvanöt kályhacsempe-rekonstrukció, amit már, úgy gondolta, érdemes lenne a nagyközönségnek is bemutatniAgyag­ba zárt ha­gya­ték Va­ló­szí­nű, hogy a ke­rá­mia és az agyag­mű­ves­ség egyidős az em­be­ri kul­tú­rá­val.

 

       A brassóban kiállított Agyag­ba zárt ha­gya­ték cí­mű ki­ál­lí­tá­sá­nak elsőd­leges cél­ja az, hogy be­mu­tas­sa az er­dé­lyi, azon be­lül a szé­kely­föl­di ke­rá­mia­köz­pon­tok csem­pés tüzelőszer­ke­zeteinek ha­gya­té­kát. A tár­lat­lá­to­ga­tó na­gyon jól ér­zé­kel­he­ti, hogy al­ko­tó­ja cselekvő pe­da­gó­gus. Re­konst­ru­ált csem­péi, szer­ke­ze­ti raj­zai elsősorban is­me­ret­terjesztő cél­lal ké­szül­tek. Pon­to­san el­iga­zít­ják az er­dé­lyi tüzelőszerkezetek iránt érdeklődő ta­nu­ló­kat, egye­te­mis­tá­kat és fi­a­ta­labb ku­ta­tó­kat.

A kan­dal­lós csem­pék nem­csak az er­dé­lyi dí­szí­tett tár­gyi kul­tú­ra plasz­ti­kus al­ko­tá­sai, nem­csak a ma­gyar és az eu­ró­pai la­kás­kul­tú­ra szer­ves ré­szét al­kot­ják, ha­nem egyút­tal a ma­gyar népműművészet fo­lya­ma­tos ala­ku­lá­sát, vál­to­zá­sát és fejlődését is rep­re­zen­tál­ják.

Ezek a ke­rá­mia tár­gyak pon­to­san jel­zik az elit és a né­pi kul­tú­ra fo­lya­ma­tos kap­cso­la­tát, köl­csön­ha­tá­sát, vissza­tük­rö­zik a vá­ro­si cé­hes és a fa­lu­si fa­ze­kas­ság szo­ros kap­cso­la­tát is.

A csem­pés tüzelők év­szá­zad­okon át fon­tos ré­szét ké­pez­ték az er­dé­lyi la­kás­kul­tú­rá­nak. Ezek a tüze­lő­szer­kezetek a kö­zép­kor vé­gén szin­te for­ra­dal­ma­sí­tot­ták az eu­ró­pai ott­ho­no­kat, s ha­té­ko­nyan füsttelenítették az er­dé­lyi szobabelsőket is, ahol csak­ha­mar igé­nye­sebb, szí­ne­sebb textíl- és la­kás­kul­tú­ra bon­ta­koz­ha­tott ki.

                 Az itt re­konst­ru­ált tüzelőszerkezeti ele­mek a 15–19. szá­za­dok ide­jén ki­bon­ta­ko­zott csem­pe­kul­tú­ra vál­to­zá­sát, for­ma­kul­tú­rá­ját rep­re­zen­tál­ják. Má­sod­sor­ban pe­dig hosszú év­szá­zad­ok ta­pasz­ta­la­ta, szép irán­ti von­zó­dá­sa fejeződik ki ben­nük. Te­hát nem­csak me­le­gí­tet­tek, ha­nem sze­met is káp­ráz­tat­tak, szí­vet is gyö­nyör­köd­tet­tek.

Ez a re­konst­ru­ált ha­gya­ték egyút­tal az er­dé­lyi díszítőművészet ala­ku­lá­sá­nak utol­só négy-öt év­szá­za­dát is be­mu­tat­ja. Szem­lél­te­ti an­nak fejlődését a gó­ti­ká­tól kezdődően, a vi­rá­gos re­ne­szán­sz ide­jén, a 18. szá­za­di késő ba­rokk és ro­ko­kó ele­me­ken át egé­szen a klasszi­ciz­mu­sig és a 19. szá­zad végi pol­gá­ri iz­mu­so­kig.

                 A ki­ál­lí­tás ke­re­té­ben leg­na­gyobb szám­ban elsősorban székelykeresztúri csem­pék re­konst­ru­ált vál­to­za­ta­it lát­juk. Ez nem is vé­let­len, mi­vel Benkő Elek és Mol­nár Ist­ván ku­ta­tá­sa­i­nak köszönhetően az utób­bi há­rom év­ti­zed­ben tel­je­sen át kel­lett raj­zol­nunk az er­dé­lyi tüzelőszerkezetek fejlődéséről, te­rü­le­ti elterjedéséről, for­mai és tar­tal­mi sa­já­tos­sá­ga­i­ról al­ko­tott ko­ráb­bi is­me­re­te­in­ket és ké­pün­ket.

Meglepő, hogy Szé­kely­föl­dön mi­lyen nagy meny­nyi­ség­ben ke­rül­tek elő bor­da nél­kü­li, falbaépített, lo­va­gos áb­rá­zo­lá­sú csem­pék. Azok so­rá­ban a leg­ér­té­ke­seb­bek Szent Lász­lót, a ma­gyar lo­vag­ki­rályt áb­rá­zol­ják. A so­ro­zat egyik fi­gye­lem­re mél­tó pél­dá­nya pe­dig ép­pen a kö­zép­ko­ri temp­lo­ma­ink fal­fest­mé­nye­in is jól is­mert je­le­ne­tet, a kun vi­téz­zel foly­ta­tott küz­del­mét áb­rá­zol­ja. Egy má­sik ki­rály­há­zas­párt megörökítő csem­pe pe­dig feltűnően ha­son­lít IV. Bé­la áb­rá­zo­lá­sa­i­hoz. Egy rugonfalvi csem­pe ép­pen a bib­li­ai Sám­son küz­del­mét örö­kí­tet­te meg.

A lo­va­gos áb­rá­zo­lá­sok után, a ki­ál­lí­tás ke­re­té­ben, a vi­rá­gos re­ne­szánsz je­gyé­ben ke­let­ke­zett csem­pe­ha­gya­ték be­mu­ta­tá­sa kö­vet­ke­zik. Szá­mos szé­kely­föl­di al­ko­tás kar­csú ola­szos kor­só­kat és  különböző re­ne­szánsz vi­rág­or­na­men­se­ket min­táz. A Lász­ló Kár­oly ál­tal re­konst­ru­ált ha­gya­ték­ban feltűnően sok az év­szá­mos és a fel­ira­tos al­ko­tás

A ki­ál­lí­tott székelykeresztúri csem­pék mel­lett na­gyon sok 18. szá­za­di, főleg há­rom­szé­ki al­ko­tást lát­ha­tunk. A Kézdivásárhelyről, Lemhényből, Pá­vá­ról vagy Za­bo­lá­ról szár­ma­zó, va­la­mint a csí­ki Mikó vár kút­já­ból ki­ásott pél­dá­nyok elsősorban nagy­mé­re­tű tu­li­pá­nos és rács­min­tás mo­tí­vu­mok­ban pom­páz­nak. A ki­ál­lí­tás egyik kúriózumát egy há­rom­szé­ki, a tor­jai Apor kú­ri­á­ból előkerőlt, bro­kát­min­tás csem­pe re­konst­ru­ált vál­to­za­ta al­kot­ja.

A ki­ál­lí­tás ke­re­té­ben pár olyan al­ko­tást is lát­ha­tunk, me­lyek a hon­fog­la­lás előtti ma­gyar díszí­tő­művészet leg­jel­leg­ze­te­sebb mo­tí­vu­ma­it ép­pen a ke­rá­mia sajátos esz­kö­ze­i­vel fo­gal­maz­za át.

               A re­konst­ru­ált csem­pe­ha­gya­ték vol­ta­kép­pen Er­dély művelődés- és mű­vé­szet­tör­té­net­ének ér­té­kes, szer­ves ré­szét tet­te lát­ha­tó­vá. Lász­ló Kár­oly al­ko­tá­sa­i­val be­val­lot­tan azt szán­dék­szik el­ér­ni, hogy ez az örök­ség be­épül­jön poszt­mo­dern éle­tünk­be, nap­ja­ink la­kás­kul­tú­rá­já­ba is, te­hát ne csak res­ta­u­rált mű­em­lék­épü­le­te­ink he­lyi­sé­ge­it dí­szít­sék. Úgy vé­lem, hogy ez a csem­pés mo­tí­vum­kész­let, kul­tu­rá­lis örök­ség nap­ja­ink­ban is sa­já­tos szí­ne­ze­tet köl­csö­nöz­het szű­kebb kör­nye­ze­tünk­nek meg la­kás­kul­tú­ránk­nak. 

Történeti áttekintés

A cserépkályha európai története az Alpok vidékére vezet el bennünket, ahol az első cserépkályhák születtek a XI. és XIII. század közötti időben. Ezek falába kerek, bögre alakú edényeket, úgynevezett kályhaszemeket építettek. Bizonytalan és szórványos adataink a XI. század előtti időkből is vannak, de a kályha európai találmány, története nem vezethető vissza az antik kultúrákig. A kályhák szélesebb körben a XIII—XIV. században terjedtek el, ebből az időből vannak legkorábbi ábrázolásaink is. A középkorban jelentős központok alakultak ki a délnémet területeken, a cseh királyság és a középkori Magyarország területén. A kályha, illetve kandalló már a középkor óta igen fontos lakáselem. Az idők folyamán a funkcionalitáson túl egyre inkább előtérbe került az esztétikum, egyre sűrűbben jelentek meg gazdag díszítésű kályhacsempék. Az ezekből készült kályhák a népi díszítőművészet valóságos remekei. Ez a tendencia — az esztétikum előtérbe kerülése — korunkban is megmutatkozik, de nem szabad elfelejtenünk, hogy kályhánknak tökéletesen be kell teljesítenie elsődleges funkcióját is, hatékony hőleadó berendezésnek kell lennie. Mindezek mellett pótolhatatlan a kályhában, kandallóban duruzsoló tűz hangja és az égő fa szobát betöltő, jellegzetes illata.

Agyagba zárt hagyaték

A kiállítás anyagának nyolcvan százalékát régi, XVIII. századi székelykeresztúri, kézdivásárhelyi, pávai és zabolai kályhacsempék másolatai és rekonstrukciói tették ki, de a hun-avar, illetve a honfoglalás előtti magyar díszítőművészet legjellegzetesebb elemeiből ihletődött művészi kerámiát is bemutatott. A kiállítás egyik kuriózuma a torjai Apor-kúriából előkerült brokátmintás csempe rekonstruált változata volt. Az év őszén Székelyudvarhelyen és Kovásznán, majd a következő két évben Szé­kelykeresztúron, Szatmárnémetiben és Kolozsváron volt egyéni kiállítása. Magyarországon Egerben, Berettyóújfaluban, Bárándon, Püspökladányban és Budapesten mutatkozott be.

Kályhák, kandallók, csempék és honfoglalás kori dísztárgyak

Az Amrita Kft. szakemberei modern technológia és hagyományos mintakincs ötvözése révén rusztikus hangulatú, kézzel megmunkált kályhákat és kandallókat készítenek, melyek a mai fűtési követelményeknek is megfelelnek.

A hagyományos mintakincs felhasználásával páratlan gazdagságú kerámialapokat, illetve kályhacsempéket kínálnak, melyek önálló díszként is megállják a helyüket.. A művészetnek jutott az a kiváltság, hogy számtalanszor visszanyúlhat ehhez a gazdag hagyatékhoz, belőle merítve ihletet. A keramikus feladatának tekinti, hogy ezeket a régészeti mesterműveket, melyeket hajdan élt kézművesek, ötvösművészek alkottak, ne hagyja feledésbe merülni, hanem újraalkotva, a kerámia nyelvére átfordítva belopja őket a modern otthonokba, hogy tovább hirdethessék a több ezer éves magyar szellemiségből fakadó formavilágot, őseink hitvallását és bölcsességét. A megrendelők zöme mázatlan, régi típusú, parasztosabb csempekályhákat kér. László Károly műhelyében a kézdivásárhelyi és székelykeresztúri múzeum számára is készültek rekonstrukciók, jelenleg egy torockói emlékház számára készít három cserepes rekonstrukciót. Eddig kb. hetven csempekályhát készített itthon és külföldön, elsősorban magyarországi megrendelők számára. Bizonyos évfordulókra emlékplaketteket is alkotnak.

 

Stonawski Tamás magyarországi grafikus, festőművész-tanár “ Látvány és csend “ című egyéni kiállítása nyílik a brassói Evangélikus –Lutheránus Egyházközség kiállítótermébe (Iuliu Maniu út 2 szám) 2013 március 15-én 18.00 órától. A látogatókat köszönti Koszta István tiszteletes, majd a művész barátja Nagy Miklós vette át a szót, a kiállított anyagot értékelte Vetró B. Sebestyén András, a brassói Művészeti Líceum tanszékvezetője.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Stonawski Tamás a Földön járó, kutató Alkotó –

a valóságot szubjektíven áthangolja

             1970-ben született Martfűn, ahol szüleivel 1988-ig, a főiskola megkezdéséig élt. Képzőművészet iránti érdeklődése már általános iskolában megmutatkozott, különórákra, rajzszak-körre járt. Grafikák, linómetszet, rézkarc tehnikákat tanulmányozta és az alapokat sajátította el. Ebben az  időben publikálja frissen készült sorozatait  különböző helyi lapokban,és több csoportos kiállításra kap meghívást.
             Nyíregyházán fizika-matematika szakos tanári diplomát szerzett 1993-ban, majd az ELTE fizika szakán 1998-ban. 2003-ban a Nyíregyházi Főiskolán rajztanári diplomát szerzett.1993 óta Mátészalkán él és alkot.1995-től a Déri Miksa Szakközépiskolában tanít, 1999 óta a GDF adjunktusaként is tevékenykedik.
               1995-ben, 1997-ben és 2002-ben verseskötetei jelentek meg saját illusztrációival.
             20 éves kora óta fest olajképeket. Főleg tájképek, csendéletek, aktok, porték érdeklik. A szatmári táj lebilincseli néholi érintetlenségével, többször űzi a plain-air-t, de műtermi munkái is akadnak. 2000 óta  nyári alkotótáborokban, művésztelepeken alkot (Monok, Máriapócs, Tiborszállás, Homonna (Szlovákia), Nyírbogát).
             Munkássága révén olyan jeles művészekkel kerül kapcsolatba mint a Szabó Károly-Herman Lipót-díjas festőművész aki így méltatta: „Stonawski Tamás  látvány vizuális információiból módszeresen szelektál, célja, hogy minél kevesebb eszközzel és színnel tárja elénk saját világát, amely az objektívtől az egyedi szubjektív felé halad.” vagy a Munkácsy dijas Dienes Gábor festőművésszel, aki később tanítványává is fogadta.

 Csoportos kiállítások: Nagy részét a nyári alkotótáborok zárókiállításai teszik ki mint,  Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei ALKOTÓ PEDAGÓGUSOK kiállítása Debrecen, vagy az Országos  PEDAGÓGUSOK kiállítása Budapesten, Nagykárolyi Művészeti Napok Kiállítás (Románia)
1991 óta szerepelnek munkái különböző megyei és országos tárlatokon.1994 -től önálló kiállításokkal is jelentkezik a következő helységekben: Kocsord, Vásárosnamény, Nyírbátor, Kisvárda, Vaja, Csenger, Fehérgyarmat, Mátészalka, Nagykálló, Ajak.


A dolgok nem bonyolultak, ha anyanyelvükre fordítjuk őket.

A néhány festő törekvésében benne lévő gondolati tartalom önmagában kevés magának a jelenségnek a megmutatásához, ám a FÉNY, mint ezoterikus fizikai vagy technikai exoterikus tartam, közelebb visz hozzá! A dimenzió kiterjesztése, azaz az egységben látás maga az ismeretelméleti garanciája minden nagy szellemi megismerésnek, folyamatnak.

        Tamás átalakít és átrendez térben és időben. E lüktetés szinkronba tud kerülni a természetnek azzal az alapritmusával, melyet mi emberek legjobban szeretünk, mert a “kellemes” kategóriája által mélyen érint meg bennünket, ugyanakkor képes kiváltani a “katarzist” is . lásd itt felsorakoztatott képein -Kastély Eperjeskén, Hvar sziklái

 

A képfelület mozgása, a színek vibrálása, egymásba fonódása egy benső feszültség, mely sajátja a megjelenítési módnak.  A gesztus az ecsetnyomban már magában hordozza az alkotó teljes személyiségét. A festészet jelzett nyom, azaz minden ecsetnyomban, melyek adott halmaza maga a kép, benne van az alkotó szellemisége. Ezek minden valódi festő csemegéi, mai napig csodálható gesztusélmények. Az egyéni íz, zamat ilyenkor csak a témaválasztásban jelenik meg, lásd Tavirózsák, Holt Szamos cimű képein

Tamás nem a technikai segédletekben bravúroskodik, hanem a hívás energiájának mind közvetlenebb átadására törekszik. E törekvésben jelenik meg - az ecsettel meghosszabbított kéz mozgásától  a vásznon  a választott forma.           

        Tamás a maga fénymisztikájával; tájszemléletével atmoszférikus tájábrázolása, valamint a plein air-festészethez közelálló alkotásaival valójában realista igénnyel a látottat, és nem a tudottat ábrázolta, követve a természetben a fényviszonyok hatását . E futó benyomások rögzítése, az impresszió megragadása a célja. Hivatkozva a francia festők jelszavaira - Vonal nincs a természetben, a formákat kizárólag színek révén érzékeljük. Bizonyitja Kerti pihenő című aktfestményén is.

Munkáinak más jellemzői, hogy Tamás a fény, levegő, a színek telítettségének, a visszatükrőződő színeknek az optikai problémáit is tanulmányozta. Néhány csendéletén a  tárgyak felületi, helyi színei  kis színfelületekké esnek szét; de nála a pillanat megragadása a látvány friss, közvetlen rögzítése a cél. Az impresszionistákhoz hasonlóan építi képeit felismeri, hogy minden szín kiegészítő színével gazdagítja  környezetét, így  az árnyék is színes felületként jelenik meg. Munkáinak nagyrésze az optikai keverés hatására  „összeáll” a festményei nem zavaró színhalmazok hanem az oldott, laza ecsetvonás, a vibráló tónusok koherensen, izlésesen követő szériái. Túllép a kontúr- és vonalperspektíván, maga a fény az ábrázolandó, szobrászi és festői felületkezeléssel dolgozik, így bravúros fény-árnyék hatásokat kölcsönöz műveinek.

A fény akár a mintázás része, a keresett pillanatszerűség, a tovatűnő, a benyomás rögzítése kétségkívül az impresszionizmushoz köti művészetét - ugyanakkor eltér az impresszionista elvektől, mert művei túlnyomó része, misztikus és a plasztikai jelentéssel egyenértékű az érzelmi, a szimbolikus, az irodalmi jelentés.

A realizmus a valóság torzításmentes megragadására törekszik, de nem annak esetleges visszaadására, hanem művészi visszatükrözésére.Stonawsky Tamás módszere a látványnak részleteiben való alapos szemügyrevétele, az a „megfigyelés”, részletszépségek iránti fogékonysága  páratlan.

            Művészetében az izmusok hatása ugyan kimutatható, de az ő realizmusa, impresszionizmusa vagy expresszionizmusa már sajátosan egyéni, mindezek képépítő rendszerében csak formai adalékok a kifejezés érdekében. Így a kezdeti korszak munkáiban is már egy nagyobb rendezőelv szolgálatában álltak ezek a formahatások, utánzó felfogásról nem beszélhetünk, a kimutatható stiláris jegyek is csak eszközök voltak a szintézisteremtő folyamathoz.

Autonóm művészi világképe személyéből fakadó magányosan fejlődött messze minden képzőművészeti szerveződéstől, mozgalomtól. Ez a természetesség párosult egy költői világlátással, ahol a belső képzet- és élményvilág adta művészetének alapját, így egy olyan mitikus világképet fedett fel, ami az emberben rejtve mindig jelen van,

 

         Tamás képes újra feltámasztani bennünk a mágikus világlátást, ami által visszatalálhatunk a természet egységéhez. A formaeredethez való eljutás vágya irányította, ami egyben Istenhez való állandó közeledés, így minden festménye a létezés magasabb szintjére való törekvés és egyben az anyag és szellem szétválaszthatatlan egysége.

 

Elérhetőség:
E-mail: stonawski@gmail.com  , Telefon: 06-20-460 3552
Honlap: www.festomuvesz.hu/stonawskitamas , www.painter.hu/stonawskitamas

 

Új esemény

Munkácsy díjas magyar festőművészek munkái a Magyar Festészet napján Brassóban

2012.11.06 00:00
      Munkácsy díjas magyar festőművészek munkái a Magyar Festészet napján Brassóban A Magyarországon magyar festészet napját 2002 óta rendezik meg október 18-án. Az évek folyamán országos, sőt határon túlra nyúló, többnapos rendezvénnyé nőtte ki magát a kezdeményezés. Október 18-a...

A Művészet Születésnapja és a Fluxus avagy az állandó alkotás szellemisége.

Csoportos grafikai kiállítás-sorozat a főtéri Europe Galériában.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

A Művészet Születésnapja egy olyan nemzetközi ünnep, amelyen a művészek és művészeti szervezetek a kreativitást ünneplik Robert Filliou (1926-1987) emlékére. A Fluxus mozgalomhoz tartozó Filliou 1963-ban kijelentette, hogy szerinte a művészet egymillió évvel ezelőtt született, mégpedig úgy, hogy valaki beleejtett egy száraz szivacsot egy vödör vízbe. Tíz évvel később, 1973-ban javasolta, hogy január 17-én ünnepeljék meg a művészet 1 000 010-ik születésnapját, amely egyben az ő születésnapja is.
              A Művészet Születésnapja összefügg Filliou egy másik gondolatával, az „állandó alkotással". Az állandó alkotás egy olyan kreatív cselekvésmodell, amelyet Filliou 1978-ban így foglalt össze: „bármit teszel, tegyél valami mást, bárhogy vélekedsz, vélekedj másképp." 1965 és 1968 között Filliou egy másik Fluxus-művésszel, George Brecht-el közösen egy apró franciaországi faluban megrendezte  „A mosolygó Cedille" név alatt azt a „non-shop"-ot, vagyis „nem-műhelyt"-t, amely aztán az „állandó alkotás" nemzetközi központja lett. Céljuk az volt, hogy felszámolják a szakadékot a művészet és az élet között, és „közös alkotásban egyesítsék a művészeket és a közönséget" Filliou 1987-ben halt meg, és azóta minden évben egyre többen csatlakoznak az Állandó Hálózathoz, hogy megünnepeljék a Művészet Születésnapját a Fluxus és az állandó alkotás szellemisége szerint, amelynek „alapja az öröm, a humor, az elfogulatlanság, jóindulat és részvétel…"

A Romániai Képzőművészet Szövetségének brassói fiók szervezete (UAP) ehhez az eseményhez kapcsolódva rendezte meg a január 4-én megnyitott Atelier 35 című kiállíást, majd ezt a koncepciót folytava három részben kerül sor (festészet, grafika, szobrászat) tárlatsorozatra.

A csoportos tárlat kurátora Veronica Bodea Tatulea művészeti vezető, a munkákat pedig Nicolae Daicu szobrász, tanár és egyben a brassói Művészeti Unió Elnöke méltatja. A Művészet Születésnapját felelevenítő kiállítás-sorozat helyszíne a főtéri Europe Galéria ahol február 1-én nyílik a brassói grafikusok 2012-es közös tárlata délután 5 órától. A kiállítás február 16-ig díjmentesen látogatható munkanapokon 14-18 óra között.

További információk a megnyitókról, művészeti eseményekről és az eddigi Unió tagokról, a szövettség honlapján a www.bvart.ro –n megtalálhatók.

                                                                                                                                    Vetró B. S. András

Tisztelettel köszöntöm Ferencz Ágnes Veronika egyéni kiállításának megnyítóján.

 

Habár a brassói közönség előtt jól ismert képzőművészről van szó, azért engedtessék meg, hogy röviden ismertessem eddigi élete főbb mozzanatait.

1942-ben született Sepsiszentgyörgyön, Brassóban végezte az elemi iskolát, Kolozsváron pedig a líceumot és a Ion Andreescu főiskola kerámia szakát. A 7o-es évek közepén kerül vissza Brassóba ahól először a hétfalusi iskolában, majd a brassói 24-es, azután pedig a 15-ös iskolában rajztanít 2oo7-ben történő nyugdíjaztatásáig. Tevékenysége ekkor sem marad tárgytalan, hisz a saját házában megépíttetett kemencét nem csak a maga agyagtárgyainak kiégetésére használja, hanem a heti rendszerességgel megtartott, kisgyerekek számára kigondolt kerámia szakkör terményeit is. Úgy véli, hogy ezek a kézműves foglalkozások a gyermekek esztétikai érzékét és kreatívitását fejleszti; nem kizárolag a művészi hajlamot bátorítja, nem akar mindenkiből művészt faragni, hanem, hogy képesek legyenek kellőképpen értékelni mások munkáit, alkotásait.

 

A most bemutatásra került képanyag, teljes egészében friss, eddig még közönség-nem-látta alkotások, de mint mindig, most is látványközpontú és erőteljes érzelmi telítettségü munkák. Ágnes, bevallása szerint, kifesti magából érzelmei teljes skáláját: elkeseredését, bánatát, örömét, jókedvét. Érzékenyen reagál a környezete kuszaságára, mindarra ami állandónak vagy éppen változónak tünik benne, akárcsak a XIX-ik századvégi mesterek, akik a szabadban való festés és a látvány hangulatának megörökítésére törekedtek. Művészi hitvallása szerint a természet közvetlensége a legfontosabb, ott lenni, szemben állni a témával, mert így alkalom nyílik a megérzései és meglátásai hitelesebb lejegyzéséhez. Mondhatni, hogy képei, érzelmi tükrében megjelent jelszerkezetek. Erre alkalmas tehnikákat választ, a szén és tusrajzot, de mindenek előtt az akvarelt. Nem rugaszkodik bonyolult képnyelvi elemzésekbe, hanem a fellelt téma hatáskörébe vonja a vonal-forma-folt szövődményét, és úgy tárja elénk ahogy azok éppen létrejönnek. Ezért van egyszeriben valóságízű és spontán hatása a képeinek. Témái felismerhetőek, olykor felkereshetőek is, annyira helyszínjellegüek, de ugyanakkor átérezhetőek abban a skálában amelyben a szerző maga is tette. A képek tárgyilagossága az ami az érzelmi skála szélességét visszafogja. Nincsenek expresszionisztikus kitörései, felfokozottságai. Képei sohasem jajveszékelések vagy hahotázó örömködések. Nem érdeklik a szélsőségek, annál inkább a skála gerince, az amit bárki, élete szokott ritmusában meglát-láthatna és megél-élhetne, persze csak akkor, ha figyelme rávezeti. Nem csak a világos színek, a finom átmenetek, a szerkezeti egyensúly kelleme, a közvetlenségnek megfelelő méretek teszik nagyon népszerűvé Ágnes képeit, hanem a fentebb említett magatartása is. Az nép-szerű ami másokban-sokakban hasonlóságon alapszik.

Bármelyik képe előtt megállhatnánk s ugyanazon, japános rituáléval szólhatnánk róla, a benne fellelt apróságokról, az előtérben levő fáról, vagy a kapuról amely „épp olyan mint nagyanyámnál”, vagy az épületrészletről amely „nekem is így maradt az emlékezetemben”. Nem az számít, hogy ki-ki hol is szerezte élmlnyeit, hanem az összecsengések, a hasonlóságok fontosak, mert azok  szóvátehetőek ilyenkor. A beszélgetés résztvevői mikroközösséggé símulhatnak össze, átültetve a kép harmonikus, békés jellegét a viszonyrendszerükbe.

 

Hogy Ágnes képvilága ilyen jelleget öltött, az nagy mértékben fiatal éveiben a természet közelében töltött időnek köszönheti, nem utolsó sorban tájfutóként is megfigyelt fény-árnyék hatásokat, a nap és a felhők mozgását. Ugyanakkor, pedagógusként, az emberekkel való együttműködése is megóvta az elszigeteltséggel járó árnyékosabb érzésvilágtól. Azt is mondhatnám, hogy Ágnes javíthatatlan optimista. Legalábbis ezt az arcát mútatja felénk valahányszor kiállít. Szívből kívánom, hogy optimizmusa legyen ragályos!